Zomertijd

Eindelijk begint het zonnetje meer te schijnen, de bloementjes komen uit en de dagen worden langer. Eén nadeel, de zomertijd komt eraan en we missen die nacht een uurtje slaap. De klok gaat officieel in de nacht van zaterdag 26 maart op zondag 27 maart één uur vooruit, van 2 uur naar 3 uur.

Voor sommige ouders en kinderen verloopt deze overgang van wintertijd naar zomertijd prima, maar voor andere kindjes kan dit best even wennen zijn. Hoe kun je je hier nu het beste op voorbereiden?

Er zijn verschillende manieren om met het verzetten van de tijd om te gaan. ‘Cold turkey’ of geleidelijk wennen. Welke manier voor jullie werkt, is persoonlijk. Wat past bij jullie ouderschapsstijl.

 

Mijn advies zou zijn om je kleine geleidelijk te laten wennen in kleine stapjes. Waarom? Het duurt ongeveer een week voor iedereen om aan een nieuw ritme te wennen. Dit wennen gaat het beste wanneer je het in kleine stapjes doet. Wanneer jouw kleine ineens moet wennen aan een nieuw ritme, bestaat de kans dat er oververmoeidheid ontstaat. Maak daarom gebruik van deze week!

 

Ik zal beide opties verder uitleggen.

 

Cold Turkey:

Dit is een manier waarop je je kleine niet voorbereid, maar meteen mee laat gaan in het nieuwe ritme. Uiteindelijk wennen de kleintjes aan het nieuwe ritme, maar dat is niet meteen.

Vaak zie je dat kleintjes nog wel een paar dagen later wakker worden of moeilijk wakker te maken zijn, omdat ze nog vaster slapen. Ze hebben bijvoorbeeld ook later honger of zijn later moe. Deze momenten ben je je kleine dan een beetje meer aan het ondersteunen, om je kleine rustig te houden en misschien wat meer te helpen bij het in slaap brengen.

Je ziet dat sommige kinderen redelijk snel wennen en er niet te veel hinder van ondervinden, maar er zijn ook kinderen die hier heel gevoelig voor zijn en waarbij deze stap te groot is. Voor die kleintjes is de volgende manier misschien meer passend.

 

Geleidelijk laten wennen:

Hiermee laat je je kleine wennen aan het nieuwe ritme door dit in kleine stapjes te doen.

De periode waarin je van de oude naar de nieuwe tijd werkt, zou je kunnen opdelen in bijvoorbeeld 4 dagen. Is dit voor jouw kleine nog te snel en te grote stappen, dan zou je voor 6 dagen kunnen kiezen. Voor beide zijn ook weer opties:

  • Je kunt ervoor kiezen om 4 of 6 dagen vóórdat de klok verzet wordt de stapjes in te voeren
  • Kies je voor 4 dagen, dan zou je 2 dagen vóór en 2 dagen na het verzetten van de klok je kleine kunnen laten wennen.
  • Kies je voor 6 dagen, dan zou je 3 dagen vóór en 3 dagen na het verzetten van de klok je kleine kunnen laten wennen.
  • Je kunt ook kiezen om 4 of 5 dagen nadat de klok verzet is, je kleine te laten wennen.

Welke optie je kiest is persoonlijk en afhankelijk wat voor jullie haalbaar is binnen jullie gezin.

 

Hoe werkt het nu?

Dit jaar wordt de zomertijd ingesteld in de nacht van zaterdag 26 maart op zondag 27 maart (2022). De klok gaat dan één uur vooruit. Hieronder heb ik een voorbeeld op basis van 6 dagen uitgewerkt. Je gaat dan per dag 10 minuten opschuiven. Werk je met 4 dagen, dan doe je dit op dezelfde manier, maar maak je stappen van 15 minuten per dag.

Je start op 21 maart. Stel je kleine gaat normaal gesproken om 19.30 uur naar bed, dan ziet het er als volgt uit:

21 maart 19.20 uur

22 maart 19.10 uur

23 maart 19.00 uur

24 maart 18.50 uur

25 maart 18.40 uur

26 maart 18.30 uur, deze nacht wordt de klok verzet, waardoor de bedtijd van je kleine op 27 maart weer op 19.30 uur valt. Je begint dus ook elke dag 10 minuten eerder met het bedtijdritueel.

 

Alleen het rustig verplaatsen van de bedtijden is niet het enige. In de ochtend kort je per dag die extra 10 minuten in. Maak de gordijnen of de rolluiken open, begin de dag iets eerder. Als je kleine huilt wanneer hij/zij wakker is geworden, kun je op verschillende manieren hier liefdevol mee omgaan, door te troosten of maak samen de gordijnen open. Maak gebruik van het van daglicht, dit helpt om het nieuwe ritme in te stellen.

Andere tips die kunnen ondersteunen bij het wennen aan het nieuwe ritme:

  • Ga voor 12 uur naar buiten om het daglicht op te kunnen nemen. Dit helpt mee bij het instellen van het circadiaans ritme.
  • Vaste tijd bij het opstaan.
  • Op vaste tijden eten/eetmomenten.

Is de klok verzet en heb je bovenstaande toegepast, dan zijn de tijden en slaap- en eetmomenten misschien wel aangepast, maar het lichaam doet er even over om de eigen biologisch klok aan te passen.

 

Wil je meer weten of even bellen om vrijblijvend te praten over het slapen van jouw kleine? Neem dan contact met mij op, ik help je graag.

 

Vind je deze blog interessant voor iemand die je kent? Deel deze blog gerust met anderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met het opslaan van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close