Wintertijd

Voor sommige mensen is het extra uurtje slapen heerlijk, voor ouders van kleine kinderen kan het een heel ander verhaal zijn. Voor hen betekend het niet om 7.00 uur opstaan, maar om 6.00 uur of zelfs om 5.00 uur opstaan. Het is weer bijna zo ver dat de klok een uur terug gaat, officieel in de nacht van 3 uur naar 2 uur.

Heeft jouw kindje (veel) last van het tijdverschil, in mijn blog geef ik je tips, hoe je je kleine hierbij kan ondersteunen en het soepel kan laten verlopen.

Er zijn verschillende manieren om met het verzetten van de tijd om te gaan. Welke manier voor jullie werkt, is persoonlijk. Wat past bij jullie?

Cold Turkey:

Dit is een manier waarom je geen je kleine niet voorbereid, maar meteen mee laat gaan in het nieuwe ritme. Uiteindelijk wennen de kleintjes aan het nieuwe ritme, maar dit in niet meteen.

Vaak zie je dat kleintjes nog wel een paar dagen vroeg wakker worden, ze bijvoorbeeld eerder honger hebben of eerder moe zijn. Deze momenten ben je dan een beetje aan het rekken en kan zorgen voor een humeurig kindje en soms zelfs oververmoeid.

Je ziet dat sommige kinderen redelijk snel wennen en er niet teveel hinder van ondervinden, maar er zijn ook kinderen die hier heel gevoelig voor zijn en waarbij deze stap te groot is. Voor die kleintjes is de volgende manier misschien meer passend.

Geleidelijk laten wennen:

Hiermee laat je je kleine wennen aan het nieuwe ritme door dit in kleine stapjes te doen. De periode waarin je van de oude naar de nieuwe tijd werkt, zou je kunnen opdelen in bijvoorbeeld 4 dagen. Is dit voor jouw kleine nog te snel en te grote stappen, dan zou je voor 6 dagen kunnen kiezen. Bij beide zijn ook weer opties:

  • Je kunt ervoor kiezen om 4 of 6 dagen vóórdat de klok verzet wordt, de stapjes in te voeren
  • Kies je voor 4 dagen, zou je 2 dagen vóór en 2 dagen na het verzetten van de klok, je kleine kunnen laten wennen.
  • Kies je voor 6 dagen, zou je 3 dagen vóór en 3 dagen na het verzetten van de klok, je kleine kunnen laten wennen.
  • Je kunt er kiezen om 4 of 5 dagen nadat de klok verzet is, je kleine te laten wennen.

Welke optie je kiest, is persoonlijk en afhankelijk wat voor jullie haalbaar is, binnen jullie gezin.

 

Hoe werkt het nu? Dit jaar wordt de wintertijd ingesteld in de nacht van 30 oktober op 31 oktober (2021). De klok gaat dan één uur terug. Hieronder heb ik een voorbeeld op basis van 6 dagen uitgewerkt. Je gaat dan per dag 10 minuten opschuiven. Werk je met 4 dagen, dan doe je dit op dezelfde manier maar maakt je stappen van 15 minuten per dag. Je start op 25 oktober. Stel je kleine gaat normaal gesproken om 19.00 uur naar bed, dan ziet het er als volgt uit:

  • 25 okt 19.10 uur
  • 26 okt 19.20 uur
  • 27 okt 19.30 uur
  • 28 okt 19.40 uur
  • 29 okt 19.50 uur
  • 30 okt 20.00 uur, deze nacht wordt de klok verzet, waardoor de bedtijd van je kleine op 31 okt weer op 19.00 uur valt. Je begint dus ook elke dag 10 minuten later met het bedtijdritueel.

Alleen het rustig verplaatsen van de bedtijden is niet het enige. In de ochtend rek je per dag die extra 10 minuten. Laat de gordijnen of de rolluiken nog dicht, ben rustig alsof het midden in de nacht is. Als je kleine huilt wanneer hij/zij vroeg wakker is geworden, kun je op verschillende manieren hier liefdevol mee omgaan, zonder dat je kleine denkt dat de dag al begonnen is.

Andere tips die kunnen ondersteunen bij het wennen aan het nieuwe ritme:

  • Ga voor 12 uur naar buiten om het daglicht op te kunnen nemen. Dit helpt mee bij het instellen van het circadiaans ritme.
  • Vaste tijd bij het opstaan.
  • Op vaste tijden eten/eetmomenten.

Is de klok verzet en heb je bovenstaande toegepast, zijn de tijden en slaap- en eetmomenten misschien wel aangepast. Maar het lichaam doet er even over om de eigen biologisch klok aan te passen.

 

Wil je meer weten of een bellen om vrijblijvend te sparren over het (slapen) van je kleine? Neem dan contact met me op, ik help je graag.

Vind je deze blog interessant voor iemand die je kent? Deel deze blog gerust met anderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met het opslaan van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close